עובדות נגד פנטזיות: פירוק עלילת "גוג ומגוג" של נעה לנדאו ב'הארץ' לנדאו טוענת שהברית עם האוונגליסטים מבוססת על רצון לראות את היהודים נשרפים בגיהינום ושנאה עיוורת למוסלמים. נתונים, סקרים והיסטוריה עדכנית מוכיחים כיצד היא בנתה איש קש שטחי במקום ניתוח גיאו-פוליטי שלומי בן-מאיר | 11.05.26 | משלחת של למעלה מ-1,000 נוצרים אוונגליסטים בתפילה מיוחדת בעיר העתיקה בירושלים, דצמבר 2025. צילום: חיים גולדברג/פלאש90 שתף צייץ שתף שלח לחבר הדפס "ניצול הנוצרים מתפוצץ לנתניהו בפנים", כותבת נעה לנדאו בטורה האחרון ב'הארץ'. "במשך עשורים ניצח בנימין נתניהו… על יצירת ברית מלאכותית בין הימין הנוצרי (בעיקר בארה"ב, אבל לא רק) לימין היהודי". אלא שמאז השבעה באוקטובר, היא מסבירה, הברית הזו הולכת ומתפרקת, במסגרת ההידרדרות בדעת הקהל האמריקנית כלפי ישראל. מאמרה של נעה לנדאו רווי בשמחה לאיד, טיעוני איש קש ושקרים גסים בנוגע ליחס הנוצרים האוונגליסטים באמריקה כלפי ישראל והיהודים. את כל אלו היא עוטפת בניתוח שטחי וסטריאוטיפי שעיתון 'הארץ' לא היה מרשה לעצמו לפרסם על אף קבוצה אחרת של בני אדם. את השמחה לאיד, לנדאו יכולה לשמור לעצמה; את השקרים, הסטריאוטיפים והשגיאות – אנחנו נפרק כאן. חזון אחרית הימים: הסיבה האמיתית לתמיכה האוונגליסטית בישראל? לנדאו כותבת: יצירת הברית הלא־קדושה הזו היתה משימה מורכבת ונפתלת, כי בבסיסה התיאולוגי ניצבה תמיד אמת לא נעימה במיוחד לגישור: האוונגליסטים רוצים בקיום נבואת אחרית הימים, שבסופה ישראל והכופרים היהודים נשרפים באש הגיהינום במלחמת גוג ומגוג, ואילו הימין הישראלי, ובעיקר האגפים הדתיים מאוד שלו, העלימו בחלקם עין במכוון מהחלק הזה בנבואה, כדי לנצל את התמיכה הנלהבת של הנוצרים בחלקה הראשון, שבו היהודים שבים מכל קצוות תבל לישראל וחיים בה בשקט וביטחון עד בואו של גוג להחריבה ההדגשה שלנו. לנדאו מבטאת טענה וותיקה ורווחת אודות הנוצרים האוונגליסטים הציונים: שתמיכתם הנלהבת בישראל נובעת מלהיטותם לקדם חזון לפיו, לאחר שרוכזו בארץ הקודש, רובם המוחלט של היהודים יושמדו באפוקליפסה ואלו שייוותרו – יכירו באלוהותו של ישוע ויתנצרו. מדובר בקריקטורה שהקשר שלה למציאות הוא קלוש ביותר. לנדאו לא תמצא מטיפים אוונגליסטים בולטים בימינו שיציגו את חזון סוף העולם וחיסול היהודים כמניע לתמיכה בישראל. יתר על כן, בסקר המקיף ביותר על נוצרים פרוטסטנטים באמריקה (שהאוונגליסטים מהווים זרם מתוכם) שפורסם לאחרונה, למעלה משני שליש (67.3%) מהאוונגליסטים הסכימו עם האמירה ש"תמיכתי בישראל נובעת מדאגה לעם היהודי היום, לא מאמונות קץ הימים". אז מדוע הנוצרים האוונגליסטים נוטים לתמוך בישראל? העמדה הנוצרית-ציונית מפורטת, בין השאר, בספר עומדים עם ישראל: מדוע נוצרים תומכים במדינה היהודית שנכתב על ידי דיוויד ברוג, המנכ"ל לשעבר (היהודי) של ארגון 'נוצרים מאוחדים למען ישראל' (CUFI). זהו הארגון הנוצרי-ציוני הגדול והמרכזי ביותר בארה"ב. הספר זכה לתשואותיו של מייסד הארגון, הכומר והמטיף האוונגליסט הנודע ג'ון הייגי, ועל ידי אנשי דת אוונגליסטים רבים אחרים. ברוג מפרט את המניעים לתמיכה הנוצרית בישראל: ראיית היהודים כעם הנבחר, שמי שעומד לצדם זוכה לברכת האל: זאת בהתבסס על דבריו של האל לאברהם בספר בראשית: וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה. האוונגליסטים מאמינים שהברית שכרת אלוהים עם העם היהודי בתנ"ך היא נצחית, ומעולם לא בוטלה. את הדברים ניסח בלשון מודרנית הכומר ג'רי פלוול ב-1983: אלוהים מתייחס לאומות העולם בהתאם לאופן בו האומות מתייחסות לישראל…אני מאמין כי אלוהים מברך את אמריקה כי אנחנו בירכנו את אברהם ואת היהודים סיבות נוספות שמונה בורג הן הכרה בשורשים היהודים של הנצרות, והכאה על חטא על היחס שיהודים קיבלו בעולם הנוצרי; ראיית שיבת ציון והקמת מדינת ישראל כהתגשמות נבואות התנ"ך העתיקות; ראיית הברית עם ישראל כנכס אסטרטגי לאמריקה; והכרה בערכים המשותפים בין ישראל לארה"ב: דמוקרטיה, חירות ואחווה יהודית-נוצרית. סקרים עדכניים מאששים שאכן אלו המניעים המרכזיים לתמיכה האוונגליסטית בישראל. מה מצב תמיכת הנוצרים בישראל כיום? לנדאו ממשיכה: בשנתיים האחרונות… אנו חוזים בתהליך קריסה של ברית הקיצונים הזאת. תחילה הימין הנוצרי בארה"ב החל מפקפק בה בקול הולך וגובר. לנדאו מדברת על הירידה המשמעותית בתמיכה בישראל בדעת הקהל האמריקנית – אך היא חוטאת לאמת כשהיא מדברת על "קריסה" בתמיכה האוונגליסטית. לפי הסקר האחרון של מכון המחקר Pew, ל-65% מהאוונגליסטים יש דעה חיובית על ישראל – הרבה מעל דעת הקהל האמריקנית הכללית (37%). ישנה מגמת ירידה, אך היא מתונה בהרבה מאשר אצל הציבור האמריקני הכללי. בנוסף, סקר Chosen People Ministries קובע כי 75% מהאוונגליסטים רואים בתמיכה בישראל "חובה תנ"כית". סקרים אלו ונוספים מעידים כי אכן ישנה ירידה משמעותית בתמיכה בישראל בקרב דורות צעירים יותר – בדומה למה שמתרחש בקרב כלל הציבור האמריקני. אך דבריה של נעה לנדאו על "קריסה" בקרב האוונגליסטים שהתרחשה "בשנתיים האחרונות" הם קריאה קיצונית ובלתי מבוססת. הקושי התיאולוגי שמציבים הסכמי אברהם? נעה לנדאו כותבת עוד: ומתחת לכל המוגלה, עוד אמת מסובכת צפה ועולה, והיא שהאויב שנגדו כביכול עומדת הברית יהודו־נוצרית, הכופרים המוסלמים, הוא לא באמת אויב. במלחמת גוג ומגוג האחרונה הידקו ארה"ב וישראל יותר מאי־פעם את שיתוף הפעולה הגלוי עם העולם המוסלמי, בעיקר עם מדינות המפרץ שהותקפו אף הן בידי איראן, ועובדה זו, לצד בריתות ישנות, עם ירדן ומצרים, ובריתות חדשות, כמו הסכמי אברהם, מסבכת את הטיעון הגזעני של הימין הדתי היהודו־נוצרי כלומר: הברית הישראלית עם הנוצרים אוהבי ישראל התבססה על מאבק ב"אויב משותף", שהוא "הכופרים המוסלמים" – כלומר, העולם המוסלמי כולו. עד כדי כך בעלי הברית שנאו את האויב המשותף ללא כל סייג, שכל שיתוף פעולה עם מוסלמים וערבים כלשהם ממוטטים את הנחות היסוד של הברית. מדובר באיש קש שקרי ומרושע במיוחד. אף אחד בימין הדתי-יהודי-נוצרי לא טוען ש"כל המוסלמים אויבים" או שאין לשתף פעולה עם מדינות מוסלמיות וערביות. אלא שהשקר שלה מעוות את המציאות אף מעבר לכך. זאת משום שאין זכר לכך שהסכמי אברהם, או שיתוף פעולה אחד עם מדינות ערב, גרם לאיזשהו קושי תיאולוגי או אידאולוגי לאחד מחברי ה"ברית". בישראל, ראש הממשלה נתניהו (הוא זה שלפי לנדאו, עמל כל השנים על יצירת הברית עם הנוצרים נגד המוסלמים) הוא זה שחתם על הסכמי אברהם, הילל אותם מעל כל במה ותיאר אותם כהתגשמות נבואות התנ"ך העתיקות. ובארצות הברית, מנהיגי האוונגליסטים היו בין הכוחות התומכים החזקים, הקולניים והמשפיעים ביותר בהסכמי אברהם. הם ראו בהסכמים לא רק הישג דיפלומטי, אלא גם מימוש נבואי מקראי (בני אברהם מתאחדים בשלום). הם סיפקו לנשיא טראמפ תמיכה פוליטית להסכמים, שיבחו אותם מיד עם החתימה והמשיכו לקדם אותם וללחוץ על הרחבתם גם אחרי כן. אחד הטעמים לכך היה הצורך לשתף פעולה נגד התוקפנות האיראנית. סקר שנערך בשעתו הראה כי 68% מהאוונגליסטים תמכו בהסכם שנחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות. לסיכום: נעה לנדאו מסכמת: עובדה זו… חושפת עד כמה המציאות הגיאו־פוליטית מורכבת יותר מדרשות דתיות ילדותיות ופשטניות שצובעות את העולם בשחור ולבן. לפחות כאן, ניתן לומר שלנדאו צודקת לחלוטין. המציאות היא אכן מורכבת בהרבה מהתמונה הילדותית, השטחית והסטריאוטיפית שהיא כתבה ופרסמה מעל דפי 'הארץ'. המציאות הישראלית והציבור האוונגליסטי הם מעניינים יותר, מורכבים יותר וראויים לבחינה מעמיקה הרבה יותר מטורים שמציגים את המציאות בשחור ולבן ולא מנסים לגבות טענות בראיות. להצטרפות לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים שוטפים במייל לחצו כאן.